1. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży;

  2. Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi ze zmianą środowiska edukacyjnego;

  3. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od ich potrzeb oraz ich rodzin;

  4. Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowani kariery zawodowej, wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;

  5. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;

  6. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży’ udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;

  7. Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się;

  8. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, wobec których poradnia wydala orzeczenia;

  9. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

  10. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;

  11. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;

  12. Udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.